För att den marknadsföring som ett företag genomför ska uppnå så gott resultat som möjligt behövs generellt en marknadsföringsplan. En plan som visar på hur företaget ska marknadsföras gällande både målgrupp, inriktning och salespoints är steg för att förbättra din marknadsföring.
Skapa effektiv marknadsföring
En marknadsföringsplan utgår från en rad olika frågor:
- Vilken är målgruppen?
Är det småbarnsföräldrar eller äldre som produkten primärt vänder sig till? Är det personer som ofta jobbar inom industrisektorn eller vården? Att definiera målgruppen är en av de viktigaste hörnstenarna för att lyckas väl och få nya kunder.
- Vad gör er produkt/tjänst bättre?
Många företag ser marknadsföring som en väg att synas men glömmer att planera hur företaget ska framställas. Ett städföretag kanske gör reklam på en busshållplats varpå de som står där kommer på att de ska boka hemstädning – men ringer ett helt annat företag. I detta fall har företaget lyckats med att nå ut med budskapet, men inte lyckats få kunden att välja just dem.
Vad är det i produkten/tjänsten som är unikt? Är företaget billigast eller bäst? Erbjuds en tjänst som ingen annan har? Oavsett handlar det om att särskilja företagets produkt/tjänst mot dess konkurrenter och sedan trycka på de unika egenskaperna.
- Rätt väg/strategi
När målgrupp och unika fördelar är identifierade är det lättare att välja vilken väg som ska användas för att nå ut med budskapet via rätt kanaler. Är det på stora reklamtavlor på flygplatser eller mindre annonser på Facebook?
Vilken väg som ska väljas för mest effektiv marknadsföring avgörs även hur köpen sker. Personer som surfar på Facebook kan fastna för reklam kring nytt mobilskal eller snygga solglasögon – men kommer inte att köpa en möbel eller en bil lika lätt.
- Mål och uppföljning
Som med alla planer behövs mål och uppföljning. Vad är målet med den marknadsföring som sker och har detta mål uppnåtts? Om inte – vad kan förbättras och förändras för att det ska bli mer effektivt. Beroende på marknadsföringsväg är det olika svårt att mäta. När det sker digitalt är det betydligt lättare att följa och spåra än om exempelvis reklam monteras upp på busshållplatser.
Utifrån resultatet kan även planen revideras och ändras över tid. Detta även om produkten/tjänsten ändras eller om konkurrenterna börjar ta efter och den unika egenskapen inte längre är lika unik.